Навчальна програма






Народний танець є одним із дійових засобів   естетичного виховання дітей, залучення підростаючого покоління до багатств загальнолюдських цінностей. Він сприяє вихованню високої внутрішньої культури особистості, її високих морально-етичних  якостей, гармонійному формуванню фізичного апарату дитини. Основою танцювального мистецтва є танцювальний рух, осмислення його, пластична виразність, темп, ритм і т. д.
Хореографічне мистецтво вчить дітей красі та виразності рухів, формує їхню фігуру, розвиває фізичну силу, витривалість, кмітливість, виховує впевненість у собі, своїх творчих здібностях. Завдяки системному хореографічному навчанню та вихованню учні прилучаються до загальних естетичних та танцювальних надбань, а розвиток їхніх танцювальних та музичних здібностей допомагає більш тонкому сприйняттю професійного хореографічного мистецтва.
Дана програма є актуальною на сучасному етапі, що дає змогу керівнику творчо підходити  як  до  проведення занять, так і до постановочної роботи, враховуючи можливості вихованців та керуючись метою гармонійного розвитку особистості дитини. 
Навчальна програма реалізується у гуртку художньо-естетичного напряму хореографічного жанру та спрямована на вихованців віком від 4 до 12 років. Вона передбачає системне та послідовне навчання, розвиток та естетичне виховання учнів.
Метою програми є формування компетентностей особистості засобами народного танцю: пізнавальної, практичної, творчої та соціальної.
Основні завдання:
- ознайомити з основними поняттями, елементами та рухами народних танців;
- розкрити перед дитиною світ танцю, його красу;
- сприяти правильному фізичному загальному розвитку;
- прищепити навички в умінні слухати музику та передавати в рухах її ритм;
- удосконалити технічні можливості танцюристів;
- опанувати стилістику народної хореографії, її національні особливості та манеру виконання;
- сприяти професійному самовизначенню вихованців;  
- сприяти індивідуальному становленню особистості дитини під впливом цінностей хореографічного мистецтва;
- сформувати основи хореографічної культури;
- збалансувати в дитині фонд її бажань (інтереси, смаки, любов до мистецтва, потребу у репродуктивно - продуктивному танцюванні, у виконанні танців для себе і для інших) і фонд її можливостей (музично-хореографічні здібності, уявлення про хореографічну діяльність, танцювальні навички, творчі уміння, елементарні знання і поняття щодо мистецтва).
        Навчальна програма  передбачає 8 років навчання:
1-й рік - підготовчий рівень – 144 год. на рік, 4 год. на тиждень;
2-й рік – підготовчий рівень – 144 год. на рік, 4 год. на тиждень;
1-й рік – початковий рівень - 144 год. на рік, 4 год. на тиждень;
2-й рік – початковий рівень – 144 год. на рік, 4 год. на тиждень;
1-й рік – основний рівень  - 216 год. нарік, 6 год. на тиждень;
2-й рік – основний рівень – 216 год. на рік, 6 год. на тиждень;
3-й рік – основний рівень – 324 год. на рік, 9 год. на тиждень;
4-й рік – основний рівень – 324 год. на рік, 9 год. на тиждень;
Підготовчий та початковий рівні – 2 рази на тиждень по 2 години, тривалість заняття відповідно по 30 хв. і 35 хв.
Основний рівень – І і ІІ рік навчання – 2 рази на тиждень по 3 години, а ІІІ і ІV – 3 рази на тиждень по 3 години, тривалість заняття 45хв.
Кількісний склад учнів у групах підготовчого та початкового рівнів 20 - 25 вихованців, а основного рівня 15 – 20 осіб.
         Методично грамотно побудований урок народного танцю вдосконалює координацію рухів, сприяє зміцненню м'язового апарату, розвиває ті групи м'язів, які мало задіяні в екзерсисі класичного танцю, дає можливість учням оволодівати різноманітними стилями і манерою танців різних народів світу, складністю їх ритмів і темпів. При побудові екзерсису біля станка необхідно враховувати певну послідовність рухів, а також наявність усіх основних розділів. Заняття на середині залу передбачають вивчення танцювальної лексики різних народів світу в тих формах і з таким ступенем технічної складності і навантаження на м'язовий апарат виконавців, які доступні учням на кожному етапі засвоєння програми.
         Найважливішою частиною заняття є робота над етюдами. Постановку етюду можна розпочинати тільки тоді, коли окремі елементи та танцювальні рухи досконало засвоєні вихованцями. У цю частину уроку включаються нескладні та розгорнуті комбінації, окремі фрагменти танців, створених педагогом або взятих із відомих творів та зразків народної та народно-сценічної хореографії.
         У процесі навчання необхідно знайомити учнів із національними особливостями матеріалу, що вивчається, а також із творчістю майстрів хореографічного мистецтва і творчими здобутками кращих танцювальних колективів світу.
         У цей період програмою передбачено вивчення основних положень рук і ніг, елементарних вправ і рухів біля станка і на середині залу, звертаючи головну увагу на розвиток виразності, елементарної координації рухів, постановку корпусу, укріпленню м'язів і зміцнення фізичної витривалості. Особливу увагу треба звертати на розвиток в дітей музикальності і танцювальності. Із цією метою необхідно включати в заняття на середині залу ритмічні вправи, ігри, етюди на розвиток виразності та акторської майстерності, надавати можливість дітям імпровізувати на задану тему під музику.
         При опануванні програмою народного танцю треба використовувати диференційований підхід до дітей, враховувати їх вікові особливості, фізичний розвиток та їх спроможність до сприйняття пропонованого хореографічного матеріалу.
         Особливу увагу треба приділяти музичному супроводу кожної вправи, комбінації та етюду, враховуючи вікове сприйняття музики. Це допоможе засвоєнню технічно складних рухів і загалом розвитку танцювальності і виразності.
         Наприкінці кожного року (або півроку) навчання на вивченому матеріалі необхідно підготувати розгорнуті комбінації, етюди і декілька танцювальних композицій, проводити підсумкові контрольні уроки, відкриті практичні заняття. Під час їх підготовки і виконання треба звертати увагу на вирішення художніх завдань - формування культури виконання, національної манери, виразності, створення сценічного образу.
         Українські та російські народні танці, як базові, рекомендується вивчати протягом усього періоду навчання, а також використовувати місцевий хореографічний матеріал.
         Крім основного курсу з народного танцю, програмою передбачено вивчення елементів народно-сценічного танцю, а саме: характерних танців - італійського, польського, угорського і іспанського, що сприяє підвищенню культури виконання і майстерності учнів.
         Протягом всього періоду навчання слід заохочувати дітей до виконання творчих завдань - імпровізації на задану тему, створення комбінацій чи етюдів на середині залу. Якщо в молодших групах ці завдання носять ігровий характер, то в середніх і старших групах можна залучати дітей до більш складних завдань - створення вправ, комбінацій, етюдів.
         Із метою активізації навчального процесу рекомендується використовувати сучасні технічні засоби навчання - аудіо, відеоапаратуру та інші. Підсумкові заняття необхідно фіксувати на відео з наступним методичним аналізом.
         Дана програма з народного танцю визначає основний напрямок процесу викладання цієї дисципліни. Педагогу надається право зменшити або збільшити обсяг і ступінь технічної складності хореографічного матеріалу залежно від складу учнів і умов конкретної роботи. Але ці зміни треба здійснювати з урахуванням вікових особливостей учнів та їх фізіологічних можливостей.
 По закінченні навчання вихованці здають кваліфікаційні іспити  і  отримують свідоцтво про здобуття позашкільної освіти.

Навчальний план ансамблю народного танцю «Каблучок»
Рівень навчання
Термін навчання
Кількість годин на тиждень
Всього годин
Підготовчий рівень
1 рік
2рік
4
4
144
144
Початковий рівень
1 рік
2 рік
4
4
144
144
Основний рівень
1 рік
6
216 

2 рік
6
216 

3 рік
9
324 

4 рік
9
324 
 
Підготовчий рівень, перший та другий роки навчання
НАВЧАЛЬНО - ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН


Тема

Кількість годин
усього
теоретичних
Практич-
них
1.
Вступ
2
2
-
2.
Колективно-порядкові вправи
20
5
15
3.
Ритмічно-рухливі вправи
20
5
15
4.
Елементи класичного, народного танців
50
10
40
5.
Елементи партерної гімнастики
20
5
15
6.
Музичні ігри, масові танці
26
8
18
7.
Свята, екскурсії, виставки
4
2
2
8.
Підсумок
2
-
2

Разом
144
37
107

ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1.Вступ (2 год.)
Значення хореографії в житті людини. Ознайомлення з порядком та планом роботи. Техніка  безпеки.  Правила поведінки в навчальній аудиторії, закладі.
         2.Колективно-порядкові вправи (20 год.)
Постановка корпусу, ніг, рук, голови. Розрізнення правої-лівої ноги, руки, плеча. Поняття шеренги, колони, інтервалу, кола, діагоналі. Повороти вправо, вліво. Шикування і перелаштування групи. Оволодіння найпростішими танцювальними навиками допомагають групі сформуватись як зовнішньо, так і внутрішньо. У подальшому діти набувають вмінь швидко і просто виконувати перелаштування, які їм стануть необхідні у танцювальних комбінаціях. Марш на місці : по-одному, вправо-вліво, по колу. Основні шикування на заняттях: в шеренгу, в коло, шикування в коло, шикування в діагональ. Рух по лінії танцю і проти лінії танцю. Перелаштування на марші: з колони в коло, діагональ, вільне розміщення на майданчику.
3. Ритмічно-рухливі вправи ( 20 год.)
Здібність створювати музично-рухливий образ розвивається шляхом як сприймання музики, так і самих рухів дітей. Музика викликає у дитини моторну реакцію. Іноді вона залишається прихованою, виявляється лише в змінах тонусу. Необхідно створити всі умови для природного виявлення цих моторних реакцій в рухах тіла. Все це виховує у дітей творчу активність і образну уяву. Різні прояви творчої активності виявляються, коли діти слухають музику і коли виконують вправи із заданими рухами. У процесі цієї роботи дітей необхідно знайомити з музикою, з образами, що виникають під час її слухання: веселими, безтурботними, спокійними, ліричними, ніжними, сумними, суворими, вольовими, тривожними, грізними і т.п. Співставлення музичних образів дає змогу дітям глибше зрозуміти і чіткіше висловити її в рухах, збагатити емоційний світ дитини. В цьому розділі звертається увага на
 розвиток музично-слухового сприйняття, прослуховування нескладної музики, плескання в долоні за ритмічним музичним малюнком на слух; музично-ритмічне тренування, рухи згідно характеру та темпу музики, уміння виділити сильні і слабкі долі на слух, відрізнити їх плесканням, диригувати в музичних розмірах 2/4, ѕ, 4/4; поняття: вступ, частина, вміння змінювати рух залежно від зміни частин. Імпровізація рухів під музику. Розвиток емоційного сприйняття музики, передача музичного образу у рухах (наприклад, вправа «у лісі»).
4. Елементи класичного, народного танців ( 50 год.)
Вправи на середині  залу:
 постійно нагадувати про  положення корпусу, голови, плечей, спини, руки та талії. Діти вперше отримують уяву про опорну ногу (робоча опорна нога повинна утворювати з корпусом пряму вертикальну лінію).
Реверанс (для дівчаток), уклін (для хлопців). Крок правою ногою в сторону закінчується VI позицією, потім ліва нога відводиться назад на носок, коліно в сторону і напівприсідання, уклін голови (руки на спідничці).
У хлопчиків – права нога в сторону, закінчується VI позицією, без напівприсідання, уклін голови, руки вздовж тіла. Кроки: побутовий; легкий танцювальний крок з носка; крок на півпальцях; легкий біг; крок з підскоком; боковий рух (галон); змінний крок; крок польки (у народній манері); крок в сторону з присіданням у V позиції. Позиції ніг: І, ІІІ, VІ; положення рук: на край спіднички; руки розкриті в сторони на рівні плечей і утворюють з ними пряму лінію; руки підняті вперед на рівні плечей і паралельні одна одній; руки підняті вгору вертикально і паралельні одна одній. У всіх цих положеннях плечі опущені, лікті максимально випрямлені, кисть і пальці продовжують лінію всієї руки. Руки на талії. Великі пальці спрямовані назад, лікті відведені в сторони, кисті рук міцно охоплюють талію. Напівприсідання (І, ІІІ, VІ поз.). Виведення ноги: в сторону з VІ та ІІІ позицій; вперед з V                        та І позицій. Виведення ноги у поєднанні з напівприсіданням вперед                   на каблук. Винос ноги в сторону на каблук, опорна нога зігнута, корпус низько нахилений. Виведення ноги з переводом з носка на каблук (вперед, у сторону, у поєднанні з напівприсіданням). Піднімання на півпальцях з V та І позицій. Стрибки на обох ногах. Рухи для голови: повороти направо, наліво, вверх, вниз, по колу. Рухи плечей і корпусу: підйом та опускання плечей; поклони корпусу вперед і в сторони; повороти з висуненням правого чи лівого плеча вперед.
5. Елементи партерної гімнастики (20 год.)
 Положення на спині, хребет усіма точками торкається підлоги. Лежачи на спині ноги витягнуті, виконуємо вправу скорочення і витягування стопи в положенні VІ та І позицій. Положення лежачи на спині, ноги витягнуті. Розвертаємо стопи ніг з ІV в І позицію і повертаємо їх у VІ позицію. Лежачи на спині підіймаємо витягнуту ногу вперед і в сторону. Вправа для розвитку виворітності: положення лежачи на спину, ноги зігнуті в колінах, коліна розводимо в сторони, п’яти разом. Вправи для розвитку пресу: лежачи на підлозі робимо «велосипед», «ножиці». Вправи для гнучкості тіла: лежачи на животі, носками ніг дістати до («коло»).
6. Музичні ігри, масові танці ( 26 год.)
Ігри (Література: Л. Бондаренко «Ритміка і танець», С. Руднєва «Ритміка»):
Гра «Курчата та яструб». Гра «Кіт та миші». Гра «Ведмідь та діти». Гра «Після дощу». Танці (за книгою С. Руднєвої «Ритміка»): «Побіжимо-потанцюємо». «Круговий галоп».(За книгою Л. Бондаренко «Ритміка і танець»): «Дощик». «Весело у нас».
7. Свята, екскурсії, виставки (4 год.)
Дитячі ранки, родинні свята, пізнавально-ігрові програми. Відвідування концертів хореографічних колективів. Екскурсії для ознайомлення з природою, історією та культурою краю.
            8. Підсумкове заняття ( 2 год.)
Підсумки роботи. Відкрите заняття. Відзначення кращих вихованців.

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
- назви основних танцювальних елементів;
- постановку корпусу, ніг, рук, голови;
- розрізняти праву, ліву ногу, руку, плечі;
- поняття шеренги, колони, інтервалу, кола, діагоналі, повороти вправо,      вліво;
- позиції ніг І, VІ, ІІІ;
- позиції рук: підготовча І, ІІ, ІІІ;
- поняття «ланцюжок, «змійка», «равлик», «в’юн», «маленькі кола», «велика зірка»;
- поняття про музичну фразу.
Вихованці мають вміти:
- виконувати марш, хід по діагоналі, по колу, розхід парами та четвірками;
- перелаштуватись з колони в шеренгу на марші, з шеренги в ланцюжок;
- виконувати основні танцювальні кроки;
- виконувати напівприсідання з І та ІІІ позиціями;
- виконувати танцювальні рухи (полька, «колупалочка», притопи, гуцульський крок, « чесанка», «м’ячик);
- виконувати підйом на пів пальцях з ІІІ позиції;
- виконувати стрибки в VІ та І позиціях;
- виконувати музично-ритмічні вправи під музику, створювати образи відповідно музичного матеріалу.

Початковий рівень, перший та другий роки навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН


Теми

Усього

Теоретичних

Практичних
1.
Вступ
2
2
-
2.
Колективно-порядкові вправи
15
4
11
3.
Ритмічно-рухливі вправи
15
4
11
4.
Елементи класичного танцю
15
5
10
5.
Елементи народно-сценічного танцю (український народний танець, російський народний танець)
20
5
15
6.
Елементи партерної гімнастики
23
3
20
7.
Постановка танців
10
5
5
8.
Свята, екскурсії,  виставки
40
8
32
9.
Підсумок
4
-
4

Разом
144
36
108
        
                                               ЗМІСТ ПРОГРАМИ
                   1.Вступ ( 2 год.)
Ознайомлення з порядком та планом роботи. Загальні правила безпеки праці. Правила поведінки в навчальному закладі та навчальному кабінеті.

                   2.Колективно-порядкові вправи ( 15 год.)
Основними завданнями навчання є розвитої зацікавленості та інтересу до хореографічного мистецтві постановка корпусу, рук, ніг і голови. Вироблення первісних знань: засвоєння вільних позицій ніг і позицій рук, основних положень корпусу і голови, грамотного виконання вправ і рухів.
Вправи біля станка: позиції ніг: І, II, ІІI, ІV, V вільні. Позиції рук: - I, II, III, IV.
Положення і рухи корпусу. Положення і рухи голови. Підготовка до початку руху (preparation): біля станка; на середині залу. Закінчення вправи або руху.
Напівприсідання (demi-plies) за I, II, III вільними позиціями. Вправи для розвитку рухливості стопи (battementstendus) - ковзання стопою по підлозі на носок, з переведенням стопи на ребро каблука за II вільною позицією, обличчям до станка. Маленькі кидки (battementstendusjetes) - на 45°, в ycіх напрямках. Колообертальний рух ногою по підлозі (ronddejambeparterre)-з V позиції попереду у V позаду (через IV вперед, II, IV ззаду). Розгортання ноги на 90° з напівприсіданням (battementsdеveloppеs): плавні.          Великі кидки (grands battements jetеs): з витягнутою стопою; із скороченим підйомом ноги.
Підготовчі вправи до присядок - "м'ячик" за І прямою і І відкритою позиціями (хл.).
                   3. Ритмічно-рухливі вправи ( 15 год.)
Побудова і перебудова групи. Поняття колони, шеренги. Музичні ігри та музичні завдання на слухання, аналіз танцювальної музики. Різнохарактерні образи музики: веселий, сумний, ліричний, ніжний, вольовий тощо. Розвиток елементарних навичок координації рухів; виконання колективно-танцювальних вправ:  фігурне крокування, побудови та перебудови на місці і в русі. Музично-ритмічні вправи.

                   4. Елементи класичного танцю ( 15 год.)
Вивчення елементів класичного танцю біля станка ( обличчям до станка) та на середині залу. Виконання вправ біля станка:
Постановка корпусу, Demi plie, Battement tendu, Battement tendu з demi plie.
Положення ноги на sur le cou de pied:  підготовча вправа до  battement frappe; притягання натягнутої стопи робочої ноги в максимально виворітному положенні до гомілки опорної ноги, над її кісточкою спереду і ззаду – обличчям до станка за І-ю позицією ніг. Музичний розмір 2/4.
Battement frappe - ударний батман – обличчям до станка ( після засвоєння №5) за І-ю позицією ніг і тільки вбік. Музичний розмір 2/4.
Demi rond de jambre par terre - півколо ногою по підлозі – обличчям до станка за І-ю позицією ніг, по точках. Музичний розмір 2/4, 3/4.
Положення ноги «біля коліна» - підготовча вправа до passe (прохідний рух) – підняття та утримання робочої ноги у виворітному положенні «біля коліна» опорної – обличчям до станка за І-ю позицією ніг. Музичний розмір 2/4.
Releve на півпальці – обличчям до станка за І-ю позицією ніг. Музичний розмір 2/4.
Виконання вправ на середині зали:
1.Позиції ніг – чотири основні позиції класичного танцю: І-а, ІІ-а, ІІІ-я, пізніше V-a.
2.Позиції рук – три основні позиції рук: І-а, ІІ-а, ІІІ-я та підготовче положення.
3.Port de bras – скоординований рух рук, голови, корпусу. Підготовча та І-а форма.
4.Стрибки temps live saute – повторювані стрибки з 2-х ніг на 2-і за І-ю позицією.
5.Танцювальні елементи – уклін, танцювальний крок з носка (за І-ю позицією ноги), pas couru – дрібний стрімкий біг.

                   5. Елементи народно - сценічного танцю ( 20 год.)
Елементи та композиції народного танцю. Вправи на середині зали. Виконання вправ:
1. Позиції ніг – класичні І-а, ІІ-а, ІІІ-а, закриті - ІV-а
2. Позиції рук – три основні позиції (« з відкритими долонями»).
3. Положення рук – «на талії», «за спиною», «на спідниці».
4. Піднімання на півпальці за ІV – ю позицією.
5. Стрибки за ІV – ю позицією з 2-х ніг на 2-і та на 1-й нозі.
6. «Перестукування» - у різних ритмічних сполученнях.
7. «Колупалочка» - почергове відведення ніг убік на носок (в закритому положенні) та на ребро каблука (п’ятку) – у відкритому положенні.
8. Притупування – поодинокі ( удари стопою однієї ноги об підлогу всією стопою); подвійні (крок убік з притупуванням); потрійні (перестукування з почерговими ударами ніг об підлогу).
9. Підготовчі вправи до обертів – повороти по точках на 90, 180, 360 градусів.
10. Робота з хлопчиками над трюками: напівприсядки «м’ячик»,»жабка»; присядки – кручена «гуцульська», присядка-розніжка за І –ю позицією ніг; «повзунець» з упором на обидві руки; підготовчі вправи до «підсічки», «млинка»; хлопання та «хлопавки» (поодинокі) в долоні, по стегну, по гомілці.
11. Елементи українського танцю: положення рук, голови, корпусу, «колупалочка» проста, «колупалочка» з потрійним притупуванням, основний хід «гуцулки», бічна доріжка (припадання).
12. Елементи російського танцю: положення рук, голови, корпусу, простий хід з просуванням вперед (назад), перемінний крок, притупи, поодинокі дроби, «гармошка», хлопання та «хлопавки» (поодинокі).

                   6. Елементи партерної гімнастики ( 23 год.)
Заняття для ефективного розвитку груп м’язів та суглобів вихованців.
Практична робота. Вправи у положенні сидячи. Виконання вправ для рухливості гомілково-стопних суглобів та вироблення підйому; для розвитку стегнових, колінних, гомілково-стопних суглобів та відповідних груп м’язів; вправи для розвитку еластичності м’язів ніг («метелик», «розніжка» з різноманітними нахилами корпусу).
Вправи у положенні лежачи. Виконання вправ для зміцнення пресу: на спині – «ножиці», «велосипед», «берізка», «ванька-встанька»; на животі – «жабка», «літак», «човник», «гойдалка».
                   7. Постановка танців ( 10 год.)
Вивчення характеру та основних хореографічних особливостей українського та російського танців. Вивчення композицій з окремих рухів. Музично-танцювальна природа танцю. Зміст танцю. Складні танцювальні рухи. Вивчення фігур та побудов. Вивчення вступу до танцю. Національні костюми. Виконання етюдів на основі українського та російського танців. Виконання композицій з окремих рухів. Синхронне виконання. Виразність виконання. Виконання загальної композиції.

                   8. Свята, екскурсії, виставки ( 40 год.)
Дитячі ранки, родинні свята, пізнавально-ігрові програми. Відвідання концертів хореографічних колективів художньої самодіяльності та професійних колективів. Зустрічі із відомими хореографами. Екскурсії для ознайомлення з природою, історією та культурою краю.

                   9. Підсумкове заняття (4 год.)
Відкрите заняття та звітний концерт. Відзначення кращих вихованців.

                   ПРОГНОЗОВАНИЙ  РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
- поняття колони, шеренги, інтервалу, кола, діагоналі;
- позиції ніг, рук, голови, корпусу;
- правила координації рухів ніг, рук, голови, корпусу;
- правила виконання ритмічно-рухових вправ та вправ на підлозі;
- елементи класичного танцю;
- характер та основні особливості народного танцю;
- рухи українського та російського  народного танцю.
Вихованці мають вміти:
- грамотно виконувати вправи біля станка;
- виконувати елементи українського танцю ;
- виконувати елементи російського народного танцю;
- виконувати - кружальця (дівч.), присядку (хл.);
- ритмічно ходити, легко бігати;
- виконувати елементи класичного, українського та російського танцю.
Основний рівень, перший та другий роки навчання
НАВЧАЛЬНО – ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ п/п
Тема

Всього
Теорія
Практика
1.
Вступ
2
2
-
2.
Абетка музичного руху
25
5
20
3.
Ритмічно-рухливі вправи
25
5
20
4.
Елементи класичного танцю
40
10
30
5.
Елементи народно-сценічного танцю
40
10
30
6.
Елементи партерної гімнастики
30
5
25
7.
Постановочна робота
48
8
40
8.
Підсумок
6
-
6

Разом
216
45
171

                                               ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1.Вступ (2 год.)
Характерні особливості українського, російського та білоруського танцю. Організаційні  питання. Техніка безпеки.
2.Абетка музичного руху (25 год.)
Вступна і заключна частина музичного матеріалу. Елементарні ритмічні малюнки. Виділення сильної долі ( музичний розмір 2/4, ¾, 4/4).
Виконання музично-просторових вправ: кроки на місці та з просуванням по прямій та по колу; повороти ( праворуч, ліворуч); маршування за темпом і ритмом музики; фігурне марширування з перебудовами; малюнки танцю. Розвиваючі та рухливі ігри на основі музичного матеріалу.
3.Ритмічно-рухливі вправи (25 год.)
Звернути увагу на подальший розвиток музично-слухового сприйняття. Ознайомити з темпами, притопами, ударами в долоні в темп музики. Вправи на ритмічний малюнок у різних темпах за допомогою рухів. Поняття про музичну фразу, затакт. Розвиток артистизму, рухів імпровізації за музикою, почуття контрастності звучання. Музика викликає у дитини моторну реакцію. Іноді вона залишається прихованою, виявляється лише в змінах м’язового тонусу. Необхідно створити всі умови для природного вияву цих моторних реакцій в рухах тіла. Все це виховує у дітей творчу активність і образну уяву.
4.Елементи класичного танцю (40 год.)
Вивчення елементів класичного танцю біля станка ( обличчям до станка) та на середині залу. Виконання вправ біля станка:
постановка корпусу, положення ноги, підготовча вправа, притягання натягнутої стопи робочої ноги в максимально виворітному положенні до гомілки опорної ноги, над її кісточкою спереду і ззаду – обличчям до станка за І-ю позицією ніг. Музичний розмір 2/4.
Ударний батман обличчям до станка за І-ю позицією ніг і тільки вбік. Музичний розмір 2/4.
Півколо ногою по підлозі – обличчям до станка за І-ю позицією ніг, по точках. Музичний розмір 2/4, ¾.
Положення ноги «біля коліна» - підготовча вправа ( прохідний рух) – підняття та утримання робочої ноги у виворітному положенні «біля коліна» опорної - обличчям до станка за І-ю позицією ніг. Музичний розмір 2/4. Виконання вправ на середині залу: чотири основних позиції класичного танцю, три основні позиції рук та підготовче положення, скоординований рух рук, голови, корпусу.
5.Елементи народно - сценічного танцю (40 год.)
Підготовчі рухи: нахили головою, удар ногою, переступання з ноги на ногу, плескання руками, удари руками. Позиції рук і ніг. Формування  умінь та навичок: формування навичок культури виконання вправ і рухів, ускладнення сполучення рухів для подальшого розвитку координації.
Вправи біля станка. Позиції ніг: ІІІ, IV, V прямі позиції ніг. Позиції (VІ,VІІ) рук. Переведення ніг із позиції в позицію. Напівприсідання (demiplies) за І, ІІ, ІІІ, IV, V відкритим позиціями.
Вправи для розвитку рухливості стопи (battementstendus) – ковзання стопою по підлозі на носок, з переведенням стопи на ребро каблука у сполученні з ударом стопою робочої ноги за V позицією, в усіх напрямках. Маленькі кидки (battementstendusjetes) - 45°,в усіх напрямках у сполученні з гострими ударами носком ноги (pique) по IV і ІІ позиціях. Колообертальний рух ногою по підлозі (ronddejambeet rond de pied par terre): носком із зупинкою вбік (ronddejambepar terre), ребром каблука з зупинкою вбік (rondde pied par terre).
М’які розвороти ноги – напівприсідання на опорній нозі з поворотом коліна робочої ноги з закритого положення у відкрите (battementsfondus) – підготовчі вправи. Підготовка до «вірьовочки»: ковзання стопою робочої ноги по опорній нозі у відкритому положенні з підніманням на півпальці.
Опускання на коліно – біля каблука опорної ноги. Вправи з ненапруженою стопою (flic-flac):
- «від себе» і «до себе», від щиколотки вільною стопою у відкритому положенні в бік;
- ударом півпальця робочої ноги за Vпозицією у напівприсіданні.
Розгортання ноги на 90° з підніманням на півпальці і наступним напівприсіданням (battementsdeveloppes) – плавні.
Вистукування (підготовчі вправи до російського «ключа»).
Великі кидки (grandsbattementsjetes) – з підніманням на півпальці і наступним опусканням ноги на каблук у напівприсіданні на IVта II позиції.
Нахиляння та перехиляння корпусу (обличчям та спиною до станка).
Підготовчі руху до складних технічних вправ (обличчям до станка): піднімання на півпальці (releve), підготовчі вправи до «повзунця» (для хлопців).
Український народний танець
Уклін для дівчат.
Уклін для хлопців.
Уклін в комбінації з кроками (для дівчат, для хлопців).
Основні кроки та рухи:
-                            перемінний крок назад із виставлянням ноги на каблук;
-                            «зальотний» крок;
-    доріжка із приставлянням ноги на півпальці, з просуванням вперед;
-                            подвійний притуп (два почергові притупи ніг);
-                            потрійний притуп (три почергові притупи обох ніг);
-                            вихилясник – чобіток;
-                            «підсічка» (хл.);
-                            «жабка» на місці (хл.);
-                            підготовчі вправи до обертань (на місці, по діагоналі).
Стрибки на місці за І прямою позицією у сполученні з напів-поворотами.
Присядки – розніжки на підлозі (хл.).
Російський народний танець
Простий уклін із просуванням (дівч.).
Простий уклін із просуванням (хл.).
Руки рук – схрещування рук на грудях.
Прості кроки з носка (вперед, назад).
Простий крок на ребро каблука з просуванням вперед. "Вірьовочка" проста. Підготовка до дрібушок:
-              притуп з попереднім підскоком на опорній нозі;
-              подвійний притуп з попереднім підскоком на опорній нозі.
Біг - з просуванням вперед або назад.
Білоруський народний танець
(за вибором керівника) «Лявониха»
Положення ніг. Положення рук. Основні кроки і рухи танцю:
-      основний хід танцю;
-      боковий крок-підбивка (галоп);
-      «молоточки» (підскоки з наступним ударом півпальцями другої ноги);                   
-      потрійний притуп;
-      підбивка з просуванням уперед.
6. Елементи партерної гімнастики (30 год.)
Вправи для розвитку рухливості суглобів, зміцнення мязів, розвиток дихання, гнучкості і розтяжки.
Виконання вправ у положенні стоячи: нахили, повороти, кругові оберти головою; піднімання та опускання плечей (почергово і разом); кругові оберти плечима вперед і назад; нахили за правою та лівою рукою; свінгові рухи стегнами, суглобами, «вісімки»; різні присідання та стрибки на одній та двох ногах, почергово міняючи ногу, навхрест; біг з підніманням зігнутих ніг назад, колін вперед.
Виконання вправ на підлозі для зміцнення мязів пресу, спини, ніг, для гнучкості і розтяжки.
7. Постановочна робота (48 год.)
Постановка концертних номерів на основі вивченого хореографічного матеріалу. Робота над рухами і танцювальними номерами з репертуару колективу.
8. Підсумок ( 6 год.)
Відкрите заняття. Звітний концерт. Відзначення кращих вихованців.
Прогнозований результат
Вихованці мають знати:
- усі позиції ніг та позиції і положення рук;
- основні принципи постановки корпусу рук, ніг, голови:
- основні вправи біля станка;
- основні рухи українського, російського та білоруського танців.
Вихованці  мають вміти:
- виконувати вправи біля станка;
- володіти технікою виконання рухів українського, російського та білоруського  танців;
- свідомо і невимушено пересуватися у сценічному просторі або хореографічному залі;
- виконувати складні рухи - «підсічку» ( хл.), «жабку» на місці (хл.);
- виконувати присядку - розтяжку на підлозі (хл.);
- виконувати підготовчі вправи до обертань (дівч.);
- виконувати стрибки на місці за І прямою позицією у сполученні з напівповоротами.


Основний рівень, третій і четвертий роки навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ п/п

Теми
Всього
Теорія
Практика
1.
Вступ
2
2
-
2.
Музично-просторові  вправи
25
5
20
3.
Екзерсис біля станка, посеред залу, оберти та піруети
72
10
62
4.
Український народний  танець
70
15
55
5.
Російський народний танець
66
10
56
6.
Постановочна та репетиційна робота
75
15
60
7.
Екскурсії, виставки, фестивалі, конкурси
10
-
10
8.
Підсумок
4
-
4

Разом
324
57
267

                                                        ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1.Вступ (2 год.)
Роль  танцювального мистецтва у житті українського народу. Організаційні питання. Техніка безпеки. 
2.Музично-просторові  вправи ( 25 год.)
Положення рук, вправи  для рук. Основні кроки  та рухи. Вправи для хлопців. Вправи для дівчат. Вправи для пластичності корпусу.
Виконання вправ у заданому стилі і характері українського, російського танців. Виконання основних кроків та рухів. Виконання вправ для хлопців та дівчат окремо. Виконання вправ для пластичності корпусу.
3.Екзерсис біля станка, посеред залу, оберти та піруети(72 год.)
Танцювальне мистецтво. Народний танець. Сценічний танець.Вивчення каблучних вправ та підготовка до вірьовочки. Дрібні вистукування.
Екзерсис біля станка та посеред залу:
-демі, гран пліє ( І, ІІ,V позиції);
-батман тандю;
-батман тандю жете;
-ронд де жамб партер;
-батман фондю на 45°;
-батман сутеню в сторону, вперед, назад;
-батман фрапе та батман дубль фрапе на півпальцях;
-пті батман сюр лє ку-де-пє на всій ступні, пізніше на півпальцях, рівномірно і з акцентом ан фас і епольман;
-гран батман жете (пуанте у всіх позах);
-перше і третє пор-де-бра як завершення різних вправ;
-релєве на півпальцях в І-V позиціях на півпальцях з переміною ніг;
-напівповороти на одній нозі ан деор та ан дедан.
Робота над технікою виконання проходить у більш швидкому темпі.
Оберти та піруети:
-оберти на двох ногах в V позиції на півпальцях і на місці ( з поворотом голови в дзеркало);
-препарасьйон до піруету ан дедан та ан деор з V, ІV та ІІ позиції;
-пірует ан деор та ан дедан з V, ІV і ІІІ позиції з закінченням в V та ІV позицію ( один оберт).
Оберти по діагоналі та по колу:
-па шене по діагоналі та по колу;
-тур ан лєр ан деор та ан дедан.
4. Український народний танець (70 год.)
Заняття на середині зали. Основні рухи буковинського танцю. Елементи закарпатських народних танців. Елементи танців Прикарпаття та Покуття. Технічно складні рухи, обертання та трюки українського танцю.
Положення рук, вправи для рук ( пор-де-бра). Виконання вправ у заданому стилі і характері українського танцю. Основні кроки та рухи: колупалочка, вірьовочка, припадання, упадання, па-де-баск, голубці, бігунець, повільні дівочі ходи. Вправи для хлопців: присядка з І-V позицій, мячик; присядка з викидом ноги; пыдсычка, бочечка, розтяжка на підлозі; бокова присядка.
 Вправи для пластичності корпусу (пор-де-бра).
Виконання вправ у заданому стилі й характері українського танцю.
5. Російський народний танець ( 66 год.)
Заняття на середині зали. Техніка виконання рухів російського танцю. Трюки, обертаси, повороти. Положення рук, вправи для рук. Виконується у стилі і характері російського танцю. Основні кроки та рухи: простий хід на ¼ такту; народний човгаючий хід; змінний крок з носка вперед і назад; сценічний хід російського танцю; боковий хід, припадання; повороти на місці; дрібний хід ( дрібні кроки з пристукуванням каблучком чи всією ступнею; прості перетупи; гармошка; потрійні перетупи; припадання; бокові перескоки з ноги на ногу; біг на місці (вперед і назад, високо піднімаючи коліна); підскоки ( корпус рівний, не тремтить, не сіпається і не згинається); вірьовочка; колупалочка ( з подвійним притупом, з потрійним притупом); ключ (простий).
Для хлопців: плескання – складова частина російського чоловічого танцю – удари у долоні, по ногах (халява, стегно, підошва) і корпусу. Удар і плескання повинні бути сильними і чіткими, долоня – міцною і напруженою; одинарні плескання і удари : плескання (удари долонями); удари по стегну; удари по халяві перед собою; удари по стегну до себе і від себе: присядка з винесенням ноги вперед на каблук, на шпагат; гусячий крок.
6. Постановочна та репетиційна робота ( 75 год.)
Робота над рухами і танцювальними номерами з репертуару колективу. Відпрацювання конкурсного матеріалу.
7. Екскурсії, виставки, фестивалі, конкурси (10 год.)
Проведення дитячих ранків, родинних свят, пізнавально-ігрових програм, конкурсів. Відвідування концертів хореографічних колективів художньої самодіяльності та професійних ансамблів. Зустрічі із професійними хореографами.
Екскурсії з ознайомлення із природою, історією та культурою краю.
8. Підсумок ( 4 год.)
Відкрите заняття. Звітний концерт.Відзначення кращих вихованців.

Прогнозований результат
Вихованці повинні знати:
- що означає природна координація:
- як правильно виконувати нахиляння корпусу вперед і перегинання назад;
- методику виконання вправ біля станка;
- характерні особливості манери українського та  російського танців.
Вихованці повинні вміти:
- грамотно виконувати вправи біля станка;
- методично грамотно виконувати рухи українського та  російського танців;
- продемонструвати віртуозні рухи - «веретенце» з хешуванням по діагоналі (дівчатка); виконати «млин» (хлопці);
- виконати «російський ключ» на підскоках.


Основні напрямки та склад діяльності
Програмою передбачені наступні форми організації навчального процесу:        групове заняття;
індивідуальне заняття;
урок-концерт;
урок-гра;
відкритий урок;
урок-залік.
Методи і прийоми, які використовуються у процесі навчання:
чітке планування уроку з врахуванням педагогічної доцільності;
грамотний показ рухів (принцип «роби як я»),
пояснення рухів, для чого служить, з чим комбінується;
використання ігрових прийомів;
відвідування уроків старших груп – молодшими;
підготовка відкритих уроків;
підготовка танцювальних номерів для участі у концертах, фестивалях і конкурсах.
Умови реалізації програми
Для успішної реалізації навчальної програми потрібно наступне:
світлий та просторий зал;
дерев’яний настил підлоги;
наявність хореографічного станка;
дзеркальна стіна;
фортепіано, баян;
аудіоапаратура;
теле- і відеоапаратура;
спеціальний тренувальний одяг і взуття;
спеціальні костюми;
необхідна кількість годин;
професійний педагог і концертмейстер.
Список використаної літератури

1. Балог К. Танці Закарпаття. – Ужгород, 1998.
2. Березова Г.О. Класичний танець у дитячих хореографічних колективах. – к.: Музична Україна, 1977. – 272.
3. Бондаренко Л. Ритміка і танець. – К., 1972.
4. Бондаренко Л., Бердовський О. Танцювальні композиції та етюди танців народу світу. – Київ, 1971.
5. Василенко К. Лексика українського народно-сценічного танцю. – К. 1997.
6. Джола Д.М., Щерба А.Б. Теорія і методика естетичного виховання школярів К., – 1998.
7. Колногузенко Б.М. Методика роботи з хореографічним колективом. – Харків: ХДАК, 2004.
8. Короневський Г.Г. Учебно-воспитательная работа в детском хореографbческом коллективе. – Л. 1982.
9. Методика викладання класичного танцю в школі: Методичні рекомендації/ Укл. Л.Ю. Цветкова. – К.: ІЗМН, 1998. – 76 с.
10. Тараканова А.П. Система хореографічного виховання у школах і позашкільних закладах. – К. 1996.
11. Ярмолович Л.И. «Класический танец. Методическое пособие» Л., 1986.
12. Бондаренко Л.А. «Методика хореографической школи с детьми в школе и внешкольних заведениях». К., 1985.
Фадеева С.Л., Неугасова Т.Н. «Теория и методика преподавания классического и историко-бытового танцев». Спб.,2000.

Немає коментарів:

Дописати коментар