Досвід роботи
Використовуючи
інноваційні технології, вдосконалюючи форми та методи навчально-виховного
процесу, протягом останніх трьох років працюю над темою «Естетичне виховання молодших школярів засобами народного
танцю».
Актуальність цієї теми пов’язано з тим, що, сучасна українська художня культура набуває
інтенсивного розвитку в умовах складних та багатовекторних процесів, що
віддзеркалюють численні проблеми поступу національного мистецтва незалежної
України на початку ХХІ ст., і призвели до його поступової багатоаспектної
інтеграції у світовій суспільно-політичний та соціально-культурний простір.
Народний танець – це втілення душі іментального народу. У народній
хореографії для того, що відтворити на
сцені світогляд, ментальність того чи іншого народу, необхідно застосувати
відповідні виражальні засоби. Тому вивчення, збереження автентичного
хореографічного твору, авторська обробка фольклорного матеріалу є важливим
напрямком розвитку народної хореографії. Специфіка хореографічного мистецтва полягає у тому, що художній образ
розкривається завдяки пластиці людського тіла, а основу хореографічної
обдарованості складають не окремі психологічні або психофізіологічні якості, а
їх комплексне поєднання. Тому сучасний стан вивчення хореографічних здібностей можна
охарактеризувати як етап пошуку шляхів і методів, які б давали змогу духовного
пізнання світу кожної дитини засобами руху і виховання її естетичного смаку.
Важливість та значущість занять хореографією
пояснюється тим, що танок за своєю природою є синтетичним видом мистецтва,
котрий поєднує в собі духовно-культурний та тілесно-культурний компоненти,
гармонія яких впливає на різнобічний розвиток дітей. Теоретики хореографічної
педагогіки (Л. Богаткова, В. Верховинець, В. Авраменко П. Коваль,
Є. Конорова, Б. Мануйлов, А. Фомін, А. Шевчук) вважають, що
прилучення дитини до танцювального мистецтва важливе для її духовного розвитку, формування необхідних
моральних якостей та розкриття творчого
потенціалу. Танцювальна діяльність сприяє й покращенню фізичного розвитку,
зміцненню здоров’я, формуванню інтересу до рухової діяльності
(Е. Вільчковський, К. Глушак, О. Сайкіна, А. Тараканова,
Ж. Фірілєєва та інші).
Система
педагогічних дій.
Для цілісного формування хореографічних
здібностей дітей на початковому етапі навчання мною спеціально організована
система формувальних (тренінгових) вправ, спрямованих на розвиток особистісних
властивостей, які є необхідними для актуалізації музично-рухового та
інтелектуально-творчого потенціалу дітей.
Рівень
розвитку хореографічних здібностей дітей молодшого шкільного віку ґрунтується
на врахуванні певних психолого-педагогічних умов:
1) реалізації принципу доступності та послідовності; 2) врахуванні вікових та
індивідуальних особливостей учнів, їх інтересів та потреб; 3) залученні дітей
до такої хореографічної діяльності,
яка вимагає вияву хореографічних здібностей у комплексі; цілісного формування
всіх структурних компонентів означених здібностей; емоційно-рухового та
мотиваційного забезпечення процесу їх розвитку; застосування дієвих методів
навчання, що активізують образно-асоціативне мислення, уяву, самостійне
пластичне мислення поглиблюють та збагачують вербальні інтерпретації й
хореографічні імпровізації дітей; забезпечують психологічний контакт та
атмосферу творчої взаємодії; спрямованість завдань на розвиток самостійності
молодших школярів.
До основних форм моєї
роботи відносяться практичні заняття з розучуванням танцювального матеріалу,
акторська майстерність, репетитаційна робота над репертуаром, теоретичні бесіди
і бесіди з історії хореографії.
Додаткові форми – це
заходи за лаштунками основних занять. Сюди відносяться:
- участь в масових заходах,
участь в конкурсах, фестивалях, відвідування виставок, театрів, музеїв тощо.
Форми
самоосвіти: самостійні
заняття учнів по відпрацюванню техніки виконання складної танцювальної лексики.
При постановці танцювальної композиції мною
використовуються наступні типи репетиції: робоча, постановча, коректурна,
прогонні та генеральна.
Добір танцювальної лексики для засвоєння дітьми здійснюється мною з
урахуванням провідних дидактичних принципів, а також закономірностей формування
рухових навичок. Танцювальні рухи разом із варіантами ускладнень об’єднуються в
серії завдань:
-
пантомімічні
(виразні рухи, пози, жести, міміка);
-
танцювальні
(рухи народно-сценічного, класичного, танців);
-
колективно-порядкові
(фігурні та композиційні перешикування);
-
корекційні
(партерні та коригуючі рухи);
-
музично-ритмічні
(завдання на емоційне сприйняття музики, музично-рухову координацію рухів та
розвиток уваги, передачу ритмічного малюнка);
-
творчі
(імітаційні рухи, творчі ігри та завдання).
Процес формування хореографічних умінь здійснюється
поетапно: від прямого впливу через вправляння та закріплення руху до чітко
усвідомленого продуктивного та репродуктивного використання танцювальних дій.
Причому хореографічний матеріал застосовується не тільки з урахуванням ступеня
складності, але і його значущості (усвідомлення світогляду народів світу
образної природи танцювальних рухів, оволодіння виражальними засобами хореографії,
розвиток творчої імпровізації).
Методи
і прийоми підбираються мною
від етапів навчання. На початковому – провідним є метод пояснювально-ілюстративний,
метод змістовно-образного ознайомлення дітей з рухом та метод стимулювання
інтересу до навчання. Згідно цієї методики мною використовується низка
прийомів: еталонний показ руху педагогом, цілісний та по елементний показ,
аналіз музичного супроводу, імітація, пояснення, образні порівняння пізнавальні
ігри тощо.
На етапі поглибленого деталізованого навчання перевага
надається практичному методу, який реалізується за допомогою виконання вправ,
застосування прийомів інтерпретації, ідеомоторного тренування, поляризації,
змагання, контактного виконання, неформальних завдань тощо.
На етапі удосконалення рухових навичок мною використовуються
репродуктивні та продуктивні методи, метод контролю та самоконтролю. У рамках цих
методів застосовуються прийоми зміни умов виконання, введення засвоєного руху
до дитячої імпровізації, творча інтерпретація руху.
Починаючи
заняття з дітьми, я, перш за все, прагну зацікавити дітей, навчити їх любити і
розуміти мистецтво танцю, яке розширює сферу їх інтересів, збагачує їх новими
враженнями. Вчу правильних і точних танцювальних навичок, залучаю до виконання
танців, вчу творчо ставитися до створення образів, проводжу бесіди з дітьми.
Все це сприяє художньо-естетичному розвитку, виховує емоційне ставлення до
творів мистецтва, вчу правильним судженням в сфері хореографії. Виходячи з
багаторічного практичного досвіду роботи з дітьми, я роблю висновок про те, що
важливо дати дітям грамотну і систематичну підготовку з хореографії. Оволодівши
необхідними знаннями, навичками і вміннями, навчившись розуміти і осмислювати
зміст досліджуваного хореографічного матеріалу, виразно його виконувати. Діти
по новому, більш активно і свідомо, починають ставитися до занять. У результаті
активного емоційного знайомства з хореографією формується художній смак дітей,
вони починають помічати і сприймати прекрасне не тільки в мистецтві, але і в
житті.
Я намагаюся
аналізувати і враховувати педагогічну ситуацію, відчувати обстановку. Це
допомагає мені використовувати ситуацію і створювати стійку позитивну атмосферу
на заняттях. Кожен прожитий день, кожне заняття, репетиція чи концерт змінюють
інтереси та можливості дітей. Активність дітей на заняттях хореографією
залежить від творчої ініціативи педагога, прагнення вести своїх учнів до
вдосконалення виконавської майстерності та здорового духовного розвитку.
Закріпленню та удосконаленню хореографічних умінь та
навичок сприяє також засвоєння дітьми танцювального репертуару.
Підбір
танцювального і музичного матеріалу до репертуару здійснюється мною за наступними параметрами: ідейна і
художня цінність музичного і хореографічного твору; відповідність нормам
естетики, естетичним уподобанням учнів; відповідність учбовим задачам; зв»язок
з культурно – масовими заходами закладу, міста та області. Зміст репертуару
відповідає вивченому дітьми під час занять лексичному матеріалу, рівню розвитку
виконавських та творчих умінь, інтересам дітей. Джерела репертуару (зміст
літературних творів, мультфільмів, дитячих пісень, образи природи, народна
творчість, побут і ігри дітей, спорт та ін.) визначають тематику і сюжет
танців. Засвоєння танцювальних композицій дітьми здійснюється у наступній
послідовності: емоційно-образна розповідь сюжету танцю педагогом-хореографом,
його переказ та характеристика танцювальних образів дітьми; прослуховування та
аналіз музичного супроводу; виразний показ педагогом танцю в цілому або
основних типових його рухів; вивчення танцю на основі співтворчості педагога і
дітей; закріплення та удосконалення виконавських навичок.
Перш ніж залучити дітей до танцювальної діяльності, проводиться
підготовча робота (індивідуальні та групові бесіди, читання художньої
літератури, перегляд телепередач та відеоматеріалів, розгляд ілюстрацій), яка
сприяє вихованню інтересу до хореографічних занять. Його наявність ми
розглядаємо як передумову формування хореографічних умінь. Музичне виховання
учнів на моїх заняттях з хореографії виконує завдання: оволодіння елементарними
музично – теоретичними знаннями; вміння виконувати танець у заданому темпі,
характері музики
Результати досвіду роботи відображені у авторських публікація:
- Полапа(Рак) А. Методологічні основи організації навчальної та
виховної діяльності педагога: [методичні рекомендації для керівників
хореографічних колективів]/ Анна Полапа. – Полтава, 2010. – 50 с..
- Полапа(Рак) А. Розвиток
творчих здібностей молодших школярів засобами народного танцю: [методичні рекомендації для
керівників хореографічних колективів] /Анна Полапа. – Полтава, 2014 -35 с..
- Полапа (Рак) А. Художнє естетичне виховання учнівської молоді в
ансамблі народного танцю «Каблучок» / Анна Полапа// Освіта Полтавщини. – 2013.
- №32. – С. 49.
- Полапа (Рак) А. Народний танець у системі
професійної підготовки керівника хореографічного колективу./ Анна Полапа// Тенденції і перспективи розвитку
світового хореографічного і музичного мистецтва: ІІІ Всеукраїнська науково-практична
конференція, 18 - 19 листопада 2013 р.: тези доповіді. – Полтава, 2014 р. – С.40
Практичну апробацію досвіду роботи було здійснено шляхом участі:
- в обласному
семінарі-практикумі Гадяцького училища культури
ім. І.П. Котляревського для викладачів відділів хореографії,
початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладів області.
- у ІІІ Всеукраїнській науково-практичній конференції «Тенденції
і перспективи розвитку світового хореографічного і музичного мистецтва» (18 -
19 листопада 2013 р., Полтава).
- у ХІV обласній ярмарці педтехнологій «Творчі сходинки
освітян Полтавщини»( диплом за методичні матеріали, 2010 р.);
- у Всеукраїнському конкурсі на кращі освітні
проекти, програми(диплом ІІ ступеня УДЦПО,2010 р.);
- у ІV Міжнародному конкурсі «PREMIER 2013»( диплом I ступеню, м. Київ, 2013 р.);
- у обласному конкурсі «Мозаїка творчої
майстерності» на кращі методичні розробки (диплом I ступеню Департаменту освіти і науки Полтавської
облдержадміністрації, 2014 р.);
- у міжнародному
фестивалі вокального та хореографічного мистецтва "Арт-феєрія" (
лауреат I ступеню, м. Дніпропетровськ,
2014 р.);
-
у міжнародному фестивалі аматорського мистецтва
"Артталентфест" (диплом I
ступеню, м. Київ, 2014 р.);
-
у міжнародному
фестивалі-конкурсі "Зоряний парад"(диплом I ступеню, м. Львів, 2014 р.);
-
у міжнародному
конкурсі-фестивалі мистецтв і творчості "Музика любові" (лауреат I ступеню, м. Дніпропетровськ, 2014 р.);
Моя професійна робота була відмічена:
- диплом за методичні матеріали ХІV обласної
ярмарки педтехнологій «Творчі сходинки освітян Полтавщини» 2010 р;
- диплом ІІ ступеня УДЦПО за перемогу у
Всеукраїнському конкурсі на кращі освітні проекти, програми 2010 р;
- грамота Головного управління освіти і науки
за багаторічну сумлінну працю та плідну педагогічну діяльність 2012 р;
-
грамота
Гадяцького училища культури ім. І.П. Котляревського за високий рівень підготовки учнів на обласний
конкурс народно-сценічного танцю «Джерела надії» 2012 р;
-
подяка
відділу у справах сім’ї та молоді Полтавської облдержадміністрації за активну
участь в організації обласного конкурсу краси особистості серед чоловіків
«Містер Полтавщини 2013 р.»;
- диплом ІV Міжнародного конкурсу «PREMIER 2013» за високий рівень підготовки вихованців
на конкурс;
-
подяка
Міжнародного фестивалю аматорського мистецтва «ArtTalentFest-2013»; за плідну, самовіддану працю, естетичне
виховання молоді;
- грамота Гадяцького училища культури ім.
І.П. Котляревського за високий
рівень підготовки учнів на обласний конкурс народно-сценічного танцю «Джерела
надії» 2013 р;
-
грамота
Гадяцького училища культури ім. І.П. Котляревського за високий рівень підготовки учнів на обласний
конкурс народно-сценічного танцю «Джерела надії» 2014 р;
-
Диплом І
ступеня Департаменту освіти і науки Полтавської облдержадміністрації за
перемогу в обласному конкурсі «Мозаїка творчої майстерності» на кращі методичні
розробки 2014 р.
- Присвоєння почесного звання «Зразковий
художній колектив» ансамблю народного танцю «Каблучок» (Наказ МОН України № 221
від 27.02.2015р.) http://mon.gov.ua/files/normative/2015-03-06/3654/nmo-221-2.pdf
Немає коментарів:
Дописати коментар